Cookies: een veelbesproken begrip in de online wereld van gebruikers, developers, website-eigenaren en online marketeers. Maar niet alleen de online wereld heeft er zijn mening over gevormd. De Europese Commissie wil dat internetgebruikers in hun browserinstellingen kunnen bepalen of zij privacygevoelige tracking-cookies accepteren of weigeren. Welke impact heeft de wijziging van de Nederlandse cookiewet op online marketing en development? 

 

Wat zijn cookies en hoe worden ze gebruikt?

De afdelingen online marketing en development verschillen volledig van elkaar en toch moeten ze (vaak) samenwerken. Wat is hun opinie over de cookiewet en de mogelijke verandering daarin? En, hoe gaan zij om met de cookies? Wat zijn de voor- en nadelen?

Allereerst wat achtergrondinformatie over de verschillende cookies waar development en online marketing veel gebruik van maken.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn momenteel nodig om een website te laten werken. Een voorbeeld van een functionele cookie is het opslaan van de producten die de bezoeker in het winkelmandje plaatst. Ook als je ‘ingelogd blijven’ aanvinkt bij het inloggen, worden cookies geplaatst. Bij een later bezoek word je dan automatisch ingelogd, wat voor veel gebruikers erg prettig werkt. Deze voorbeelden vallen in de categorie functionele cookies. Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je volgens de wet geen toestemming aan de bezoeker te vragen.

Voor het plaatsen van functionele cookies hoef je geen toestemming te vragen.

Analytische cookies

Diensten zoals Google Analytics maken gebruik van analytische cookies. Door middel van deze cookies krijgen eigenaren van websites inzicht in het gebruik van hun website. De privacy van de bezoeker blijft met deze analytische cookies gewaarborgd. Met deze data kunnen websites geoptimaliseerd worden, waardoor je de gebruikerservaring voor bezoekers kunt verbeteren.

Voor analytische cookies die worden gebruikt om het verkeer op een website te analyseren, hoef je geen toestemming aan de bezoeker te vragen. Hierover moeten bezoekers wel geïnformeerd worden in een cookie- of privacyverklaring.

Over analytische cookies moet je bezoekers informeren.

Tracking-cookies

Tracking-cookies, ook wel marketingcookies, zijn cookies die binnen een domein of over verschillende domeinen gebruikt worden om surfgedrag van de bezoekers vast te leggen. Hiermee kunnen uiteindelijk gerichte aanbiedingen gedaan worden. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de remarketingcampagnes van Google AdWords. Niet alleen Google AdWords maakt gebruik van tracking-cookies, ook socialmedia-accounts, nieuwsbrieven en partnersites maken gebruik van deze cookies. Voor het bijhouden van persoonsgerichte gegevens is toestemming vereist. Nadat een gebruiker geaccepteerd heeft dat cookies worden bijgehouden, mogen deze cookies worden geplaatst.

         Voor tracking-cookies moet je toestemming vragen.

 

PeeCeeRob gebruikt enkel Analytische cookies

Informatie over gebruik Analytics en opt-out
Voor het gebruik van Google Analytics-cookies hebben wij in de beheer omgeving van Google alvast vooruitlopend op de e-privacy verordening 2109, de volgende privacy maatregelen getroffen; hiermee is PeeCeeRob e-privacyverordening 2019 proof.

- Er is een bewerkings overeenkomst met Google gesloten; Het 'Amendement gegevensverwerking' voor dit account is geaccepteerd op 20 juni 2018.  
- Het laatste octet van het IP-adres is gemaskeerd; gtag('config', 'UA-xxxxxxx-x', { 'anonymize_ip': true }); // Toelichting AP: Hiermee zet u de IPmaskering aan
- Google 'gegevens delen' is uitgezet;
- Er wordt geen gebruik gemaakt van andere Google-diensten in combinatie met de Google Analytics-cookies.